sofiawigren

Kategori: Fitness

Training Week

Måndag

På måndagar är egentligen track and field med friidrottsklubben på schemat men jag skippar den och springer längre distanser iställer (det är ju trots allt det man gör inom triathlon). Springer minst 5km! 

Monday

On Mondays, I have track and field scheduled with the athletics club but I don't usually go. Instead, I run longer distances (after all, that is what you do in triathlon). I run at least 5k!

 

Tisdag

Stället klockan på 6.00 för att befinna mig på spinningcykeln i gymmet kl 7.00. Vår klubb har det tillsammans med universitetets cycling club! Det blir ca 50 min spinning följt av 50 min corepass (för alla som inte har 9am lectures) och avslutas med stretching. 

Tuesday

My alarm goes off at 6am for me to be at spinning class in the gym at 7am. Our club has it together with the universities cycling club! 50 minutes spinning followed by a 50 minutes core class (for everyone that doesn't have 9am lectures that is) and finishes off with stretching. 

Onsdag

Min favoritdag! För det första har jag inga lektioner eller liknande på onsdagar, däremot tränar jag två gånger igen. Klockan 16.00 går jag och Ida på bootcamp arrangerat av vårt boende och det är faktiskt ganska bra. Vi ska göra det under 6 veckor och förhoppningsvis kan jag göra en pull up när allt är över. Seeeen kl 19.00 har jag simning med coach, min absoluta favoritträning på hela veckan! Det är så skönt att simma, nästan på gränsen till avslappnande och det är det jag utvecklats mest i på kortast tid. Jag kunde inte ens kråla när jag först började i september. 

Wednesday 

My favourite day! First of all I don't have any lectures on Wednesdays, although I train twice again. At 4 pm me and Ida attends this boot camp that our accommodation arranged and it's actually pretty nice. We're doing it for 6 weeks and hopefully by the end of it I will be able to do a pull up. Theeeen at 7pm I have swimming practice with a coach, it's my absolute favourite practice of the week! It's so nice to go swimming, almost relaxing and it's the sport that I've improved the most in during a short time period. I mean, I couldn't even front crawl when I first started in September. 

Torsdag

Torsdagar är en dag när jag får bestämma lite själv vad jag ska träna. Egentligen har jag spinning på morgonen men hinner inte med den eftersom jag har en lektion på morgonen... Ibland springer jag, ibland gymmar jag och ibland simmar jag. Beror helt på hur jag känner mig och vad jag gjort tidigare. 

Thursday 

Thursdays are days when I get to decide for myself what I want to do. I do have a spinning class in the morning but I never make it since I also have a 9am lecture in the morning... Sometimes I go for a run, sometimes I go to the gym and sometimes I swim. It all depends on how I feel and what I have done previously. 

Fredag

Ideellt springer jag på morgonen och simmar på eftermiddagen/kvällen men det beror på hur mycket jag har att plugga. Ibland simmar jag bara! Hursomhelst har jag en två timmars håltimme som jag försöker använda effektivt. 

Friday

Ideally, I run in the morning and swim in the afternoon/evening but it depends on how much workload I have. Sometimes I just go swimming! Either way, I have a two-hour break in between classes that I try to use effectively. 

Lördag

På lördagar gör jag vad jag ser minst fram emot och vad jag är absolut sämst på - att springa. Jag vet inte varför men det är SÅ svårt. Min puls är skyhög och jag springer inte ens särskilst snabbt? På en bra dag springer jag precis under 6min/km. Det är inte katastrofalt men det är heller inte en bra tävlingstid. Jag måste verkligen, verkligen förbättra min tid, skulle vilja ligga på 5:30min/km. 

Saturday 

I do what I dread the most and what I am the worst at - running. I don't know why but it is SO hard. My pulse is skyrocketing and I am not even running that fast? On a good day, I will end up just below 6 min/km. It's not catastrophic but it's not a good competitive time either. I really, really have to improve my time, I'd love to be at 5:30min/km. 

Tb to when I ran in Mallorca this summer.

Söndag

Välförtjänt vila. Helst med Enzo eller David, men ingen befinner sig i Aberdeen. 

Sunday 

Well deserved rest day. Preferably with this nugget or my man, but none are to be seen here in Aberdeen. 

Fia testat: FMTK

Med andra ord - Försvarsmaktens träningsklubb. 

Det är alltså en app med massa pass, program och utmaningar (både med kondition, rörlighet och styrka). Först och främst måste jag säga att de GROVT överskattar tid för pass. Jag gjorde ett som skulle ta 40 min enligt dem men det tog 17 min för mig. Stod att de skulle var jobbigt men det var relativt lugnt. MEN JAG GILLAR DET. Man har inte så koll på tiden så passet blir lättare i sig, man tar sig igenom en övning i taget. 

I give it a 7.8/10

Om någon av er använder appen - lägg gärna till mig, vill ha lite competition. 

 

Fys med squad nr 2

Älskar när föräldrarna till barn hänger på, blir så himla kul då. Synd bara att jag missar på söndag pga släktkalas! Men hörrni! Idag klippte jag mig och det blev så himla bra, fler bilder kommer alldeles strax I promise. 

Motivationen är tillbaka

Jag har vart så duktig att träna nu de senaste dagarna. Sedan jag stukade foten förra året så har jag inte riktigt tränat så som jag skulle vilja göra. Det blir träning varje dag nu från i söndags till på torsdag. Idag gymmade jag med Evelina, blev lite styrka osv, inget speciellt. Fast jag fick äntligen testa dem här repen ni vet? Haha, alltid velat, aldrig haft chansen.

PS. Idag är det en vecka till min födelsedag wihoo! Och imorgon klipper jag mig...

 

Saturday workout

Nu när säsongen är över så har G1 fys träning två dagar i veckan. Idag sprang vi 4.3 km runt djulö, intervaller och avslutade med lite styrka och stretching. Det är så himla kul att springa med andra! Önskar att jag kunde göra det oftare. Hur fint är det inte i skogen? Vi trotsade vädret - det regnade och var allmänt grått. 

Saturday workout

Om ni inte har testat Kayla Itsine's workouts ännu så måste ni göra det. Jag må vara ganska otränad för tillfället men dem här är nog jobbiga för alla. Lyckades få in två träningar den här veckan och hoppas på en tredje imorgon, måste verkligen komma igång igen. Mitt gymkort går dessutom ut nästa vecka så jag får använda den innan det är försent haha. 

Fredagsfys

Ett box pass och ett yoga pass. Riktigt kul med box att få slå allt vad man har, önskade att det vore lite jobbigare och längre annars var det bra. En tant fes på mig på yogan, c'est la vie. 

 

Sunday

Efter en helg fylld med chips, ostbågar, glass, pizza och pasta så var en till löparrunda nödvändig. 

Dessutom nytt PB! (inte riktigt men för den här klockan är det).

På tisdag ska jag boka en resa och spela in en Romeo och Julia scen i en lekpark (inte ofta kameran används till att filma!). Jag mår toppen. 

Tidig löparrunda

Efter 5,8 km morgon löparrunda med is och snö och grus större än mig själv så var det bara att åka till ishallen. 

Tagga melodifestival ikväll wihoo, heja Frans och/eller Wiktoria och/eller Oscar Zia. 

Girlpower i form av tjejvasan

VI GJORDE DET!! Alltså de sista 4 km tvivlade jag på riktigt om jag skulle klara det men jag gjorde det och jag är så himla stolt över mig själv för det. Jag kom in efter 3 timmar och 27 minuter vilket inte alls är dåligt tycker jag, för mig i alla fall. Men jag måste säga - aldrig igen. Det här var once in a lifetime och nu har jag gjort det. Fick skavsår efter ca 7 km (bara 23 kvar ju..) men jag körde på. 

Pre race selfie. 

In action. 

Vänster - precis passerat mållinjen, lättnad till 100%. Höger - innan loppet, typisk bild en stolt förälder tar. 

Förberedelser

Körde 11.3 km med madre och Alex, tänkte köra ännu mer men fötterna sa ifrån, får nämligen fortfarande skoskav eftersom skorna är relativt nya. Ångrar en aning att jag inte tog med mig kameran för det var så himla fint där uppe men mobilen fick duga. 

En vecka kvar...

...till Tjejvasan! Är jag taggad eller redo? Nooooo. 

Åkte idag men allt gick skit och bilden är en screenshot från en video från gopron när jag klagade och tyckte synd om mig själv, ganska rolig video om jag får säga det själv. Fattar inte varför det alltid är bakhalt för mig? Får inget fäste what so ever och det suger. 

Ja så ser jag ut när jag åker skidor. 

Dryga 6 km senare

Lyckades ta mig från skolan 4 timmar tidigare än beräknat, kom för en gångs skull hem skapligt tidigt så jag tog hunden i handen för att springa lite i solen. Han var så himla glad över vädret och jag met, visserligen är det kallt men det är vinstilla och strålande sol så jag gnäller inte. Man lär sig att uppskatta dagsljuset när man åker till skolan när det är mörkt och kommer hem mörkt och har gjort så i flera månader. Sorgligt men så är det. Löpningen tog lite på foten och jag känner att den inte är 100% ännu men jag ser det lite som sk rehabilitering. 

Fråga mig inte om bilderna. Om ni vill följa mig på snapchat så heter jag sofiawigren där. 

Morgonrunda

Inte sprungit på flera månader, och det märks verkligen haha, vad hände med min kondition?? Gone, bye. Började lite lätt med 4.5 km. 

 

Just nu

Sitter i ishallen och försöker bli klar med en närläsning samtidigt som jag ska vara ute på isen och hjälpa nybörjarna om ca 20 minuter. Känts som jag gjort allt jag kunde idag men ändå är klockan så mycket och jag hinner med så lite. Jag har hunnit gymma med mamma och läst lite ur vår engelska bok. Det är typ allt. 

Även testat nya nocco smaken hallon - vad tycker ni om den? Smakade blä men jag är nog inte rätt person att fråga. Gillar inte energi drycker eller liknande, varför köpte jag den? Vet ej.